Vanaf 2030, slechts zes jaar vanaf nu, mogen er in Nederland geen nieuwe personenauto’s met een verbrandingsmotor meer worden verkocht. Elektrisch rijden wordt de toekomst en speelt daarmee een cruciale rol in de energietransitie. In dit artikel bespreken we de veranderingen die elektrisch rijden met zich meebrengt en hoe je als installateur hierop inspeelt.
Nederland behoort tot de koplopers in Europa als het gaat om de overgang naar elektrisch rijden. Dit is mede te danken aan subsidies, belastingvoordelen en de groeiende beschikbaarheid van openbare laadstations. Hoewel de belastingvoordelen voor elektrisch rijden in de komende jaren zullen verminderen, zal het aantal elektrische auto’s in Nederland naar verwachting blijven groeien. Momenteel zijn elektrische auto’s vaak duurder dan vergelijkbare benzine- of dieselvoertuigen, maar met voortdurende ontwikkelingen en procesoptimalisatie zal dit snel veranderen. Dit maakt dat elektrische auto’s op termijn kunnen concurreren met traditionele voertuigen. Bovendien zullen er ook verbeteringen plaatsvinden in de accutechnologie, waardoor elektrische auto’s steeds verder kunnen rijden op één enkele lading. Dit maakt elektrische auto’s aantrekkelijker voor een breder publiek en draagt het bij aan een snellere verduurzaming van onze samenleving.
Laadinfrastructuur utiliteitsbouw
Naarmate het aantal elektrische auto’s groeit, moet de laadinfrastructuur vanzelfsprekend meegroeien. Zo ook voor bedrijven. Het is namelijk verplicht om laadinfrastructuur aan te leggen voor elektrische voertuigen in de utiliteitsbouw. Bestaande gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen moeten vanaf 2025 over minimaal één oplaadpunt beschikken. Op dit moment is het al verplicht om bij verbouwing of renovatie bij één op de 10 parkeervakken een laadpaal te installeren, en bij nieuwbouw bij één op de 5 parkeervakken. Als ondernemer ben je dus niet alleen verplicht om laadinfrastructuur te voorzien, maar is het ook van groot belang voor de duurzame uitstraling van je bedrijf.
Slim laden
De implementatie van laadstations kan een uitdaging zijn, zowel wat betreft het benodigde vermogen als het financiële aspect. Voor particulieren en bedrijven kunnen slimme laadstations de oplossing bieden. Een slim laadstation maakt gebruik van geavanceerde technologieën die het mogelijk maken om op het goedkoopste moment te laden, ook als de zon niet schijnt. Dit doen ze op basis van dynamische energietarieven. Daarnaast kan een slim laadstation rekening houden met de weersvoorspelling van de volgende dag en zelf uitrekenen wanneer de auto weer gereed moet zijn voor vertrek. Alle laadsessies kunnen eenvoudig worden ingepland en gemonitord worden via een app, die tevens inzicht biedt in het historische en huidige laadgedrag.
Voor bedrijven biedt het combineren van een PV-installatie met een slim laadplein extra vermogen en een efficiënter netwerkgebruik. Hierdoor kunnen elektrische rijders geld verdienen met het opladen van hun auto’s, terwijl de exploitant van het laadstation de vrijheid heeft om de laadtarieven naar eigen inzicht te bepalen. Daarnaast maken slimme laadstations gebruik van dynamic load balancing. Dit betekent dat de laadstations het stroomverbruik in het bedrijfspand monitoren en bepalen hoeveel vermogen het stroomnetwerk nog kan verwerken, om vervolgens de elektrische voertuigen op te laden met het nog beschikbare vermogen. Dankzij een slim laadstation kun je tot wel zes keer goedkoper laden in vergelijking met andere laadstations en haal je het maximale uit je zonne-energiesysteem.
Bidirectioneel laden
Een andere oplossing om het maximale uit een zonne-energiesysteem te halen is bidirectioneel laden. Op dit moment zijn er nog maar weinig elektrische auto’s en laders op de markt die op deze manier kunnen laden. Hoewel deze ontwikkeling nog in de beginfase zit, heeft het veel potentie. Bidirectioneel laden is een oplossing waarbij elektrische auto’s fungeren als energieopslag. Ze kunnen overtollig opgewekte stroom opslaan wanneer er veel aanbod is en deze stroom weer afgeven bij veel vraag. De voordelen van bidirectioneel laden zijn onder andere kostenbesparing door op te laden in daluren en terug te leveren in piekuren. Bovendien kunnen elektrische voertuigen dienen als mobiele energiebron, zelfs wanneer er geen stroom beschikbaar is. Deze ontwikkeling zal in de komende jaren verder vorm krijgen en daarmee een belangrijke rol spelen in onze energievoorziening.
Nieuwe realiteit
Kortom, de overgang naar elektrisch rijden is niet alleen een onontkoombare realiteit, maar vormt ook een belangrijke schakel in de energietransitie. Met innovaties als slimme laadstations en bidirectioneel laden dragen we bij aan een groenere toekomst voor ons en onze kinderen.
Wist je dat...
- Tesla Model Y is de populairste elektrische auto van Nederland in 2023.
- Noorwegen is met 4 elektrische auto’s op de 5 auto’s de absolute koploper in Europa.
- De eerste elektrische auto werd in 1888 uitgevonden door Andreas Flocken uit Duitsland.
- De overheid verwacht dat het aantal elektrische auto’s in 2030 is toegenomen tot 1,9 miljoen stuks. Dit betekent dat we in zeven jaar tijd naar 1,7 miljoen laadpunten moeten.
- Met een EV stoot je, over de gehele levenscyclus, 40% minder CO2 uit dan met een auto met een benzinemotor.