Gebruik jij als installateur al jaren SolarEdge, Smappee of een ander product uit ons assortiment? Of ben je je op de producten aan het oriënteren? Wij weten dat je tijdens of na de installatie vragen kunt hebben. Geen nood, Alius staat voor jou klaar. De Service en Support afdeling van Alius zorgt er persoonlijk voor dat het probleem met jouw installatie zo snel mogelijk wordt opgelost. Wij kijken graag op afstand of locatie mee, om te zorgen dat jouw installatie zo snel mogelijk up and running is. Bij een defecte omvormer zorgt Alius dat jij de volgende dag al een vervangende omvormer hebt ontvangen! Alius neemt jouw administratieve werk van retourafhandelingen uit handen, zodat jij meer tijd overhoudt voor het uitvoeren van installaties. Maar welke vragen ontvangt onze Service en Support afdeling regelmatig van installateurs? We nemen een kijkje achter de schermen.

Hoe installeer en configureer ik een SolarEdge Batterij en Home Inline Meter?
We zien recent toegenomen interesse van installateurs in batterijen en de Home Inline Meter. Omdat nog niet elke installateur ervaring heeft met deze producten, ontvangen wij steeds vaker vragen over de installatie daarvan. SolarEdge heeft handige video's beschikbaar, waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe een batterij of Home Inline Meter geïnstalleerd moet worden. Bij deze producten wordt een quick guide geleverd met QR-codes die linken naar deze video's. Mocht je nog geen quick guide hebben, scan dan onderstaande QR-code om deze video's te bekijken. Alius biedt daarnaast ook de mogelijkheid om jouw eerste batterij of Home Inline Meter installatie van support op locatie te voorzien. Mocht je interesse hebben in support op locatie? Stuur dan een mail naar service@alius.nl.

Hoe kan ik een omvormer doormeten voor een RMA akkoord (Retourneren Met Autorisatie)?
Voor de meest voorkomende metingen (non-responding inverter, communicatiebord of night mode) heeft Alius een online formulier ontwikkeld. Met dit formulier kun je eenvoudig de benodigde stappen voor de meting doorlopen. Belangrijk voordeel is dat alle metingen gebundeld naar ons gestuurd worden en dat je niet meerdere mails met foto’s hoeft te sturen. Bovendien zul je met deze formulieren geen stappen vergeten. Dit zorgt voor een efficiëntere verwerking en sneller een vervangende omvormer. Maak jij nog geen gebruik van ons formulier om metingen door te geven? Stuur dan een mail naar onze Serviceafdeling op service@alius.nl om toegang tot het formulier te ontvangen.

Kan ik als installateur ook zelf een firmware-update uitvoeren?
Dat kan! Om firmware-updates uit te kunnen voeren, dien je de training “Omvormer firmware bijwerken via het monitoringsplatform” te volgen op de SolarEdge Academy (edgeacademy.solaredge.com). Na het succesvol afronden van deze training krijg je na enkele dagen de mogelijkheid om een omvormer op afstand te updaten in de SolarEdge monitoring portal. Dit heeft als voordeel dat de monteur niet op locatie hoeft te wachten totdat de firmware-update is uitgevoerd. Let op dat je bij het volgen van de training op de SolarEdge Academy met hetzelfde e-mailadres ingelogd moet zijn als het e-mailadres in de SolarEdge monitoring portal.

Zijn de SolarEdge S-serie optimizers compatibel met de oudere P-serie optimizers?
De S-serie en P-serie optimizers zijn compatibel, check onderstaande QR-code voor de inter-compatibility lijst. Controleer ook de firmware van de omvormer. Voor LCD omvormers geldt een minimale firmware versie van 3.2537. Voor de Setapp omvormers geldt een minimale versie van 4.8.xx. Houd hierbij rekening dat oudere omvormers met een firmware onder 3.0 niet geüpdatet kunnen worden naar firmware 3.2537. Twijfel je of jouw optimizer compatibel is? Controleer het eenvoudig in de online SolarEdge Designer.

Welke tips hebben jullie voor het inbedrijfstellen van een SolarEdge installatie?
Wij raden installateurs altijd aan om de volgende zaken te controleren bij het inbedrijfstellen van een SolarEdge installatie:

●      Controleer of je de landcode juist hebt ingesteld.

●      Controleer of je de MC4 connectoren juist hebt aangeknepen.

●      Controleer of je hebt voldaan aan de SolarEdge configuratie spelregels, hiervoor kun je de SolarEdge Designer gebruiken.

●      Controleer of de hoofdaansluiting toereikend is voor je systeem.

Geïnteresseerd in hoe onze Service en Support afdeling jou kan ontzorgen? Neem dan contact op onze Service en Support afdeling via +31 (0)497 556 866 of service@alius.nl.

Grote kans dat je al eens contact hebt gehad met een van onze Service en Support Engineers. Maar wie zijn deze redders in nood eigenlijk? We stellen ze graag aan je voor: